logo

Meny

Gårdssällskapet, stamkundslådan

Enklare beställning av köttlådor

Förbättringar i UX/UI för Enklare och Flexiblare Val

AnvändningstestPrototypUI-design
hero image

Optimering av digital prenumerationstjänst

Vi fick under hösten 2022 uppdraget att förbättra Gårdssällskapets digitala prenumerationstjänst  ”Stamkundslådan”. Lådorna innehåller ekologisk kött från svenska ekogårdar. Målet var att göra det enklare att beställa och ge kunderna flexibla val. Vi vässade den digitala kundupplevelsen genom användningstester och uppdaterad UX/UI-design.

Utmaning

Är saken biff eller blir det korvstoppning?

Gårdssällskapet försöker hitta det bästa sättet att sälja kött på prenumeration för att skapa förutsägbara leveranser för sina gårdar och för att hela djuret ska komma till användning. Gårdssällskapet har tagit fram en prenumerationstjänst baserad på ett poängsystem för att lösa detta på bästa sätt. Utmaningen låg i att förbättra användarupplevelsen för prenumerationstjänsten och göra det lättare för användare att navigera, förstå och använda systemet. Särskilt vid anpassning av lådans innehåll vid den första beställningen.

Lösning

Användningstesterna gav snabba svar på hinder i köpflödet

Vårt designteam tog sig an utmaningen genom att först fokusera på att förstå och möta användarnas behov. Därefter skapade vi en förbättrad navigering och ett tydligare köpflöde, vilket underlättade för kunderna att skräddarsy sina beställningar.

Användningstester och A/B-tester

Vi startade projektet med noggrant utformade användarstudier med hjälp av digitala prototyper för att förstå kundernas behov. Det gjorde det även tydligt för oss var flaskhalsarna i processen fanns och var kunderna upplevde osäkerhet i köpflödet. Testerna hjälpte oss att förenkla och förgylla den digitala upplevelsen.

  • Användningstest av nya användargränssnittslösningar
  • Interaktionsdesign (UX) i digital prototyp för ett digitalt köpflöde
  • A/B-testning av nya användargränssnittslösningar (UI)

Enkla förändringar som gjorde stor skillnad

Våra lösningar baseras på de insikter som vi fick från vår användarstudie och inkluderade:

  • Anpassad UX/UI-design för att förenkla valprocessen av köttlådor, inklusive tydliggörande av Gårdssällskapets poängsystem.
  • Intuitiva kategorier och tydlig filtrering för att göra det enklare att välja olika alternativ för användarna.
  • Förbättrade produktkort med tydlig information om lådstorlek och innehåll.
  • En uppdaterad design av köpflödet för att göra den mer användarvänlig.
  • Vi delade upp processen i tre steg och skapade tydliga CTA’s.
irregular-image
1
2

resultat

Bevisad förbättring

De genomförda förändringarna resulterade i en mer användarvänlig och intuitiv upplevelse för prenumeranter av köttlådor med förbättrad överblick och förståelse av tjänstens poängsystem:

Något för dig?

Vill du prata digital design?

  • Hör av dig oavsett om du behöver hjälp med att lyfta visuella delar eller vill förbättra hela flöden baserat på användarinsikter. Vi kommer att hjälpa dig avgränsa och prioritera vad som ger mest värde för din digitala tjänst här och nu, och i framtiden.
HITTA FLER POLARE
imageimageimageimageimageimage
Ditt eget team

Behöver du ett eget team anpassat efter ditt behov?

Vi har kompletta team som täcker allt från digital strategi och användarupplevelse till utveckling och test. Du får tillgång till erfarna designers och utvecklare som tillsammans med seniora projektledare ser till att du får ett smidigt och effektivt projektflöde.

Mer om team
Även inom Tjänstedesign & Innovation
Läkemedelsbranschen

Ett säljrapporteringsverktyg baserat på Speech-to-text-AI som fick stående ovationer

Gidås Hållbarhetsbyrå

Emma är en skräddarsydd SaaS-lösning för att organisera och rapportera koldioxidutsläpp