Förbättringar i UX/UI för Enklare och Flexiblare Val
Vi fick under hösten 2022 uppdraget att förbättra Gårdssällskapets digitala prenumerationstjänst ”Stamkundslådan”. Lådorna innehåller ekologisk kött från svenska ekogårdar. Målet var att göra det enklare att beställa och ge kunderna flexibla val. Vi vässade den digitala kundupplevelsen genom användningstester och uppdaterad UX/UI-design.
Gårdssällskapet försöker hitta det bästa sättet att sälja kött på prenumeration för att skapa förutsägbara leveranser för sina gårdar och för att hela djuret ska komma till användning. Gårdssällskapet har tagit fram en prenumerationstjänst baserad på ett poängsystem för att lösa detta på bästa sätt. Utmaningen låg i att förbättra användarupplevelsen för prenumerationstjänsten och göra det lättare för användare att navigera, förstå och använda systemet. Särskilt vid anpassning av lådans innehåll vid den första beställningen.
Vårt designteam tog sig an utmaningen genom att först fokusera på att förstå och möta användarnas behov. Därefter skapade vi en förbättrad navigering och ett tydligare köpflöde, vilket underlättade för kunderna att skräddarsy sina beställningar.
Vi startade projektet med noggrant utformade användarstudier med hjälp av digitala prototyper för att förstå kundernas behov. Det gjorde det även tydligt för oss var flaskhalsarna i processen fanns och var kunderna upplevde osäkerhet i köpflödet. Testerna hjälpte oss att förenkla och förgylla den digitala upplevelsen.
Våra lösningar baseras på de insikter som vi fick från vår användarstudie och inkluderade:
De genomförda förändringarna resulterade i en mer användarvänlig och intuitiv upplevelse för prenumeranter av köttlådor med förbättrad överblick och förståelse av tjänstens poängsystem:
Vi har kompletta team som täcker allt från digital strategi och användarupplevelse till utveckling och test. Du får tillgång till erfarna designers och utvecklare som tillsammans med seniora projektledare ser till att du får ett smidigt och effektivt projektflöde.
Mer om team