User research, användarstudier

Är du redo att utveckla ditt företag?

Insikter i användarbehov

Feedback från potentiella kunder

En bra användarupplevelse

Med kvantitativ data kan vi skapa en bild av användarnas beteenden och attityder med de större penseldragen. Vi har chans att få en bredd med data från många användare men utan att kunna gräva djupare i varför.

  • Heatmaps och inspelningar: Registrerar hur användare interagerar med en webbsida, inklusive vad vad de klickar på, vilka vägar de tar och hur långt de skrollar. Heatmaps och inspelningar kan vara bra för att förstå hur användarna rör sig runt i och verkar ha för förväntningar på interaktion i tjänsten.
  • Dataanalyser: Med verktyg som Google Analytics kan vi förstå de övergripande användarbeteendena; de mest besökta sidorna, vanligaste in- och utgångssidorna och vägarna där emellan. Dataanalys är bra för att hitta större mönster, vad gör användarna, vilken enhet använder de, och vad används mycket respektive lite i tjänsten.
  • Enkätundersökningar: Med enkäter kan du samla in data från stora grupper på kort tid, enkäter kan vara en bra förberedande undersökning inför ett projekt för att förstå var man behöver gräva djupare.
  • Webbplatsundersökningar: Fråga webbplatsbesökare om deras upplevelse, antingen genom längre enkäter eller med enklare frågor som ”Hur skulle du betygsätta din upplevelse av tjänsten?”. Webbplatsundersökningen kan vara bra att ha för att utvärdera viktiga touchpoints i kundresan eller hålla koll på att insatser man gör ger en förbättrad upplevelse.

Både intervjuer och användningstester är avgörande för att få en djupare förståelse för användarna och deras interaktioner med en produkt eller tjänst. De ger insikter som inte alltid är uppenbara genom kvantitativ data, och hjälper till att sätta fingret på användarnas beteenden, önskemål och utmaningar.

  • Intervjuer är direkta samtal med dina användare där vi ställer frågor för att förstå deras behov, erfarenheter, åsikter och beteenden. Intervjuer kan vara strukturerade (med förutbestämda frågor) eller ostrukturerade (mer öppna och konversationsbaserade). De ger djupare insikter i användarnas tänkesätt och hjälper till att identifiera problemområden och möjligheter för förbättringar.
  • Användningstester innebär att vi observerar användare när de interagerar med en produkt eller tjänst. för att upptäcka användbarhetsproblem, förstå användarnas beteende och preferenser och för att testa specifika funktioner eller design. Användningstester ger konkreta data om hur väl en produkt möter användarnas behov och förväntningar.

Både intervjuer och användningstester kan göras live eller i videomöte

Kvalitativa eller kvantitativa användarstudier? Ska vi leta efter övergripande mönster och trender eller förstå attityderna bakom beteendet och dyka ner i detaljerna.

egeegeff2r34gve

Personas och User Journeys är viktiga strategiska verktyg som ger en djupare förståelse för vilka dina kunder är, vad de behöver och hur de interagerar med din tjänst och ditt företag vid alla beröringspunkter. De är också bra verktyg för att visualisera och dela kundinsikter inom organisationen och hjälpa ditt team att ha rätt fokus och mål i arbetet med kundupplevelsen.

Baserat på det vi vet om dina kunder eller användargrupper från kvantitativa och kvalitativa undersökningar kan vi bygga personas som beskriver deras förutsättningar, attityder och beteenden. Vi kan sen rita ut varje personas olika möten med tjänsten i en User Journey (användarresa)

  • User journey: En visualisering av processen som en användare eller kund går igenom för att uppnå ett specifikt mål i interaktion med en produkt, tjänst eller varumärke. Det handlar om att kartlägga de olika stegen en användare tar, från första medvetenheten om en produkt eller tjänst till det slutliga målet, vilket kan vara ett köp, en prenumeration, eller någon annan form av engagemang.
  • Persona: En fiktiv karaktär som skapas för att representera en specifik grupp av användare eller kunder. En persona är bra för att visualisera beteenden, behov, mål och egenskaper.

Behöver du en tidig modell av en digital tjänst eller produkt som visualiserar och testar funktionalitet innan du gör stora investeringar?

Bland de metoder som finns för användningstester är omodererade tester ett kostnadseffektivt alternativ som ger bred tillgång till riktig användardata

  • Skräddarsydd SaaS-lösning för att organisera och rapportera koldioxidutsläpp

    Skräddarsydd SaaS-lösning för att organisera och rapportera koldioxidutsläpp

    Läs mer

  • Digital plattform för försäljning av drogtester online

    Skräddarsydd B2B E-handel.

    Läs mer

  • AI-driven voice bot 
för snabbare säljrapportering

    Säljrapporter on-the-fly med AI.

    Läs mer

Användarstudier, affärsutveckling, tjänstedesign

Digitala gränssnitt, varumärkesidentitet, Designsystem

E-handel, Plattformar, Integrationer, AI, Automatiseringar