logo

Meny

line
HITTA POTENTIALEN I DIN IDÉ

Proof of Concept (POC)

JAG VILL PRATA POC
hero image

Vad är proof of concept

Proof of Concept är ett tidigt kvitto på ett koncepts genomförbarhet eller potential

Proof of Concept (PoC) är en viktig del i den digitala innovationsprocessen där man testar de tekniska och funktionella koncepten för en digital lösning i en verklig miljö innan den byggs i full skala. Detta för att röja undan tvivel och utvärdera om lösningen kommer att fungera så som man tänkt.

Om du inte ritar, testar och hämtar in verklig feedback för din innovation riskerar du att bygga en lösning som ingen behöver. Det är bättre att först investera 100 000 kr i nya insikter och ny kunskap under en månad än att slänga miljoner i sjön på något som ingen kommer att använda.

Teknisk POC

Är din idé tekniskt genomförbar?

Om du inte vet om dina tänkta kunder kommer att tycka om eller behöva den tjänst eller produkt som du vill leverera kan vi hjälpa dig att ta ut den i verkligheten. Vi visar hur verktyget eller tjänsten är tänkt att fungera för en grupp potentiella användare. Vi samlar in feedback och tillräckligt med underlag för att visa om det är värt att gå vidare med idén utifrån upplevda värden, för- och nackdelar, utmaningar och betalningsvilja.

  • Testa de affärsmässiga och användarrelaterade antagandena innan du investerar tid, pengar och resurser i ett projekt.
  • Avslöja operativa eller affärsrelaterade utmaningar som kan uppstå vid en fullständig implementering.

Läs caset: Ett säljrapporteringsverktyg baserat på Speech-to-text-AI som fick stående ovationer

Vad ingår?
  • Idéskisser & mockups
  • Case på teknisk lösning
  • Rekommendation framåt
User case POC

Har din idé potential bland kunderna?

Om du inte vet om dina tänkta kunder kommer att tycka om eller behöva den tjänst eller produkt som du vill leverera kan vi hjälpa dig att ta ut den i verkligheten. Vi visar hur verktyget eller tjänsten är tänkt att fungera för en grupp potentiella användare. Vi samlar in feedback och tillräckligt med underlag för att visa om det är värt att gå vidare med idén utifrån upplevda värden, för- och nackdelar, utmaningar och betalningsvilja.

  • Testa de affärsmässiga och användarrelaterade antagandena innan du investerar tid, pengar och resurser i ett projekt.
  • Avslöja operativa eller affärsrelaterade utmaningar som kan uppstå vid en fullständig implementering.
Vad ingår?
  • Idéskisser & mockups
  • Sammanställd feedback från användare
  • Rekommendation framåt
/icons/pointerHand.svg

Du får snabbt svar på om idén är genomförbar och har potential - magkänsla och gissningar slutar vi med här.

Något för dig?

Fördelar POC

  • Proof of Concept (PoC) hindrar dig från att kasta resurser på projekt som troligen inte kommer att lyckas.
  • Investerare är mer benägna att finansiera ett projekt som har visar sig ha lönsamhetspotential.
  • Proof of Concept kommer sätta igång tankar på projektlogistik, utmaningar och hinder hinner upptäckas i god tid.
Vi är dina polare när du behöver en POC
imageimageimageimageimageimage
Ditt eget team

Behöver du ett eget team anpassat efter ditt behov?

Vi har kompletta team som täcker allt från digital strategi och användarupplevelse till utveckling och test. Du får tillgång till erfarna designers och utvecklare som tillsammans med seniora projektledare ser till att du får ett smidigt och effektivt projektflöde.

Mer om team
Även inom Tjänstedesign & Innovation
image
image

Prototyp

Visualisera den tänkta lösningen i en klickbar prototyp som går att testa på verkliga användare för att kunna skapa en fantastisk användarupplevelse.

visualisera din lösning
image
image

MVP (Minimum viable product)

En första version av en tjänst eller ett verktyg som har de funktioner som krävs för att kunna användas av riktiga kunder och hämta in feedback för vidareutveckling.

Bygg en start
image
image

User research, användarstudier

Vi utforskar användarbehov, önskemål och beteenden för att ta rätt beslut i hur vi ska utveckla digitala produkter och tjänster som verkligen gör skillnad.

Förstå behoven